
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH w Centrum Terapii i Wspierania Rozwoju
wersja skrócona dla małoletnich
Rozdział 1. STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
Standard I POLITYKA
Placówka określiła i wdrożyła Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem
Standard II PERSONEL
Centrum monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci. Personel współtworzy oraz gwarantuje bezpieczne i przyjazne środowisko w Placówce
Standard III PROCEDURY
W Centrum określono procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka.
Standard IV MONITORING
Centrum zgodnie z założeniami poddaje ewaluacji wdrażane procedury.
Rozdział 2 ZASADY OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM
2.1. Zasady bezpiecznych relacji małoletnich i personelu Centrum.
1. Pracownicy dbają o bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w Centrum.
2. Pracownicy wspierają dzieci w pokonywaniu trudności.
3. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników.
4. Pracownicy mają opracowane zasady komunikowania się z dziećmi, są z nimi zapoznani i stosują je.
5. Personel nie stosuje żadnej formy przemocy psychicznej, fizycznej, seksualnej wobec małoletnich.
6. Pracownik upewnia/informuje dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć bezpośrednio lub wskazanej osobie i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji lub pomocy.
7. Przy każdej rozmowie o charakterze indywidualnym, na życzenie dziecka zapewnia się obecność opiekuna prawnego.
2.2. Zasady nawiązywania kontaktu z małoletnimi w godzinach pracy, za pomocą kanałów służbowych oraz w celach diagnostycznych i pomocowych:
1. Kontakt powinien odbywać się wyłącznie w celach mieszczących się w zakresie obowiązków personelu (np. doprecyzowanie godziny terapii, poinformowanie o spóźnieniu/ nieobecności, etc.).
2. Personel może kontaktować się z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory) w zakresie dotyczącym organizacji procesu terapii.
3. Personel nie nawiązuje kontaktów poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie do nich zaproszeń w mediach społecznościowych.
4. Personel nie nawiązuje kontaktu z dziećmi z wykorzystaniem innych kanałów komunikacji (np. facebook, instagram) niż standardowe komunikatory służące do przekazania informacji (rozmowa telefoniczna, sms, email) .
5. Personel nie zaprasza dzieci do swojego miejsca zamieszkania, nie spotyka się z nimi prywatnie poza godzinami pracy.
6. Klienci (również rodzice i opiekunowie prawni) są informowani o możliwych formach komunikacji z dzieckiem.
7. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli małoletni i jego rodzice/ opiekunowie są osobami bliskimi dla personelu) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących klientów.
Rozdział 3. DANE OSOBOWE
Dane osobowe małoletniego przechowywane są w zgodzie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział 4. ZASADY I PROCEDURY PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA DZIECKA ORAZ KRZYWDZENIA DZIECKA. PLAN WSPARCIA DZIECKA.
1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego, personel zobowiązany jest do:
a) poinformowania dyrektora placówki i sporządzenia notatki informacyjnej w sposób nienaruszający tajemnicy zawodowej i etyki pracy psychologa, terapeuty;
b) poinformowaniu małoletniego pacjenta o przekazaniu informacji prawnym opiekunom;
c) poinformowania o instytucjach pomocowych, z których może skorzystać dziecko;
d) niezwłocznego poinformowania opiekunów prawnych o zaistniałej sytuacji lub podejrzeniach;
e) poinformowania o instytucjach pomocowych, z których mogą skorzystać rodzice/opiekunowie
f) przygotowania dokumentu zobowiązującego opiekunów prawnych do podjęcia działań;
g) niezwłocznego poinformowania właściciela placówki;
h) w przypadku doświadczenia krzywdzenia ze strony obojga rodziców, zgłoszenie sprawy do odpowiedniej instytucji (w zależności od zdarzenia/podejrzenia zdarzenia) w zakresie, który nie narusza tajemnicy zawodowej;
i) Dokonania wpisu w Rejestrze przypadków zgłoszeń dotyczących podejrzenia krzywdzenia dziecka oraz interwencji inicjowanych przez pracowników placówki z zebraniem wymaganych podpisów;
2. Rodzice/ opiekunowie zobowiązani są do zareagowania w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego.
3. Plan wsparcia dziecka jest tworzony indywidualnie, uwzględniając możliwości i ograniczenia dziecka, rodziny oraz poradni będącej podmiotem prywatnym:
a) plan wsparcia nie narusza tajemnicy procesu terapii
b) plan wsparcia jest opracowywany we współpracy z dzieckiem, rodzicami i konsultowany z właścicielem poradni.
