Standardy ochrony małoletnich

Centrum Terapii i Wspierania Rozwoju

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH w Centrum Terapii i Wspierania Rozwoju

wersja skrócona dla małoletnich

Rozdział 1. STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

Standard I POLITYKA

Placówka określiła i wdrożyła Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem

Standard II PERSONEL

Centrum monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci. Personel współtworzy oraz gwarantuje bezpieczne i przyjazne środowisko w Placówce

Standard III PROCEDURY

W Centrum określono procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka.

Standard IV MONITORING

Centrum zgodnie z założeniami poddaje ewaluacji wdrażane procedury.

Rozdział 2 ZASADY OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM

2.1. Zasady bezpiecznych relacji małoletnich i personelu Centrum.

1. Pracownicy dbają o bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w Centrum.

2. Pracownicy wspierają dzieci w pokonywaniu trudności.

3. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników.

4. Pracownicy mają opracowane zasady komunikowania się z dziećmi, są z nimi zapoznani i stosują je.

5. Personel nie stosuje żadnej formy przemocy psychicznej, fizycznej, seksualnej wobec małoletnich.

6. Pracownik upewnia/informuje dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć bezpośrednio lub wskazanej osobie i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji lub pomocy.

7. Przy każdej rozmowie o charakterze indywidualnym, na życzenie dziecka zapewnia się obecność opiekuna prawnego.

2.2. Zasady nawiązywania kontaktu z małoletnimi w godzinach pracy, za pomocą kanałów służbowych oraz w celach diagnostycznych i pomocowych:

1. Kontakt powinien odbywać się wyłącznie w celach mieszczących się w zakresie obowiązków personelu (np. doprecyzowanie godziny terapii, poinformowanie o spóźnieniu/ nieobecności, etc.).

2. Personel może kontaktować się z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory) w zakresie dotyczącym organizacji procesu terapii.

3. Personel nie nawiązuje kontaktów poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie do nich zaproszeń w mediach społecznościowych.

4. Personel nie nawiązuje kontaktu z dziećmi z wykorzystaniem innych kanałów komunikacji (np. facebook, instagram) niż standardowe komunikatory służące do przekazania informacji (rozmowa telefoniczna, sms, email) .

5. Personel nie zaprasza dzieci do swojego miejsca zamieszkania, nie spotyka się z nimi prywatnie poza godzinami pracy.

6. Klienci (również rodzice i opiekunowie prawni) są informowani o możliwych formach komunikacji z dzieckiem.

7. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli małoletni i jego rodzice/ opiekunowie są osobami bliskimi dla personelu) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących klientów.

Rozdział 3. DANE OSOBOWE

Dane osobowe małoletniego przechowywane są w zgodzie z obowiązującymi przepisami.

Rozdział 4. ZASADY I PROCEDURY PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA DZIECKA ORAZ KRZYWDZENIA DZIECKA. PLAN WSPARCIA DZIECKA.

1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego, personel zobowiązany jest do:

a) poinformowania dyrektora placówki i sporządzenia notatki informacyjnej w sposób nienaruszający tajemnicy zawodowej i etyki pracy psychologa, terapeuty;

b) poinformowaniu małoletniego pacjenta o przekazaniu informacji prawnym opiekunom;

c) poinformowania o instytucjach pomocowych, z których może skorzystać dziecko;

d) niezwłocznego poinformowania opiekunów prawnych o zaistniałej sytuacji lub podejrzeniach;

e) poinformowania o instytucjach pomocowych, z których mogą skorzystać rodzice/opiekunowie

f) przygotowania dokumentu zobowiązującego opiekunów prawnych do podjęcia działań;

g) niezwłocznego poinformowania właściciela placówki;

h) w przypadku doświadczenia krzywdzenia ze strony obojga rodziców, zgłoszenie sprawy do odpowiedniej instytucji (w zależności od zdarzenia/podejrzenia zdarzenia) w zakresie, który nie narusza tajemnicy zawodowej;

i) Dokonania wpisu w Rejestrze przypadków zgłoszeń dotyczących podejrzenia krzywdzenia dziecka oraz interwencji inicjowanych przez pracowników placówki z zebraniem wymaganych podpisów;

2. Rodzice/ opiekunowie zobowiązani są do zareagowania w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego.

3. Plan wsparcia dziecka jest tworzony indywidualnie, uwzględniając możliwości i ograniczenia dziecka, rodziny oraz poradni będącej podmiotem prywatnym:

a) plan wsparcia nie narusza tajemnicy procesu terapii

b) plan wsparcia jest opracowywany we współpracy z dzieckiem, rodzicami i konsultowany z właścicielem poradni.

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH w Centrum Terapii i Wspierania Rozwoju